Arrival - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Rolf Drenthe - WaarBenJij.nu Arrival - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Rolf Drenthe - WaarBenJij.nu

Arrival

Door: Rolf Drenthe

Blijf op de hoogte en volg Rolf

28 Januari 2014 | Denemarken, Odense

Dutch follows English.

On Monday 27th of January at around 15:40 my parents brought me to the train station in Den Helder. After all the good bye's I got on the train towards Amsterdam Central station. A friend came to say good bye which was really nice.
At 19:01 the train left, not a minute later nor a minute earlier.
It seemed after having my tickets checked that someone probably missed his train in Amsterdam.

At the border of Netherlands and Germany I was checked by the German Border Police. Showing my id card was easy enough they did not need to know more. They took me to a seperate room and oow wait that did not happen just kidding.

Well the train started driving again and I was still alone until the station the other guys should join my room. But two of the guys that should have got on the train didn't got on. This ment I was still alone. At the German station we arrived at around 00:00 one guy joined me in the room. He is going to Finland to work on a husky farm (sounds fun doesnt it)

So after a little chat we went to sleep.
Soon after, I noticed that we where driving through Denmark at a nice pace untill the train stopped, it felt like an emergency brake. We stopped for like 30 minutes and this happend a couple of times and each time I looked outside I saw snow. But after probably some fixes or changes the train continued on and not on a slow pace like the normal Intercities from the NS do but just at full speed.

At around 08:00 we arrived at Kolding, the station before Odense. So I got up, put my bags in the corridor and waited for my arrival at Odense.

My buddy was waiting for me and we talked a bit, we taken the bus towards Birkeparken where I will stay for the upcoming months.

After arriving at Birkeparken I noticed my room mates where still a sleep, oké one guy was the girl woke up and got dressed to say hi, we had a talk and then I started unpacking my bags.

After that was all done, my parents called by Skype and we had a little talk of only 23 minutes. (That is almost more then what I normally talk with them, just kidding again). But I did not have a lot to say at the moment, I am tired etc, didnt sleep that well in the train.

So after the talk I went to check my mail and what do I see.
Your TOEFL Scores are now Available

As some of you might remember I wrote in my previous blog that I had a lot to do before I could go to Finland. The TOEFL was one of those, oow in case you don't know TOEFl stands for Test of English as A foreign Language and I needed to score like 92 points out of 120 to be accepted. The people at the test centra when I was there told me that is a pretty high score and that when they did it them selfs they only got like 50 points. Well I now got my score and it is nice 96 points and that for talking to a computer, reading booring articles etc. Strange that I made it but I did, so people at home can now party without me.

Reading Listening Speaking Writing Total
24 27 23 22 96

Ofcourse these scores don't say anything to you I guess so lets talk about these scores.

Reading is on a high level scoring 22-30 = high
How come I made this I had almost no time to read the texts and stuff I just filled in my last 25 answers because I only had a few more minutes left. But who cares.

Listening is also on a high level scores between 22-30
I can say the 27 is then real high right. How I again do not know.


reading I scored fair on three points, but that is good because who is able to talk to a computer that does not give any response back at you? I can't without training so I am happy.


The last score where writing skills I scored a Fair and a good.
Iam happy with this so lets continue. Because the feedback they give are of no use cause they are just global computerized feedback.

Later today in a hour of so I will go to the supermarket if iam correct with my fellow roommate(s). we will see that is it for now.


Nederlands:

Op maandag 27 januari rond 15:40 brachten me ouders me naar het trein station in Den Helder. Na afscheid te hebben genomen, ging ik met de trein naar Amsterdam Centraal. Een vriend kwam me hier nog even opzoeken om me uit te zwaaien.
Om 19:01 vertrok de trein en geen minuut later en geen minuut eerder.
Het leek er op dat na dat me kaartjes gecontroleerd waren, dat iemand in Amsterdam de trein had gemist.

Op de grens van Nederland en Duitsland werd ik gecontroleerd door de Duitste grens politie. Na het laten zien van me ID kaart was er erg gemakkelijk, ze hoefde verder niets te weten. Ze namen me mee naar een aparte kamer en oow oké dat is niet echt gebeurd.

De trein begon weer te rijden en ik was nog steeds alleen. Ergens in Duitsland zouden twee andere mensen ook instappen, maar deze twee kwamen ook niet(Misschien ook de trein gemist?). Dit betekende dat ik nog steeds heerlijk rustig alleen was. Op een ander Duits station rond een uurtje of 00:00 kwam er één iemand bij. Hij ging naar Finland om te werken op een husky farm (Grappig klinkt dat hé)

Dus na een beetje gepraat te hebben gingen we allebei maar slapen.
Snel daarna merkte ik dat we door Denemarken heen reden met een lekker tempo tot dat de trein in één keer stopte, het voelde net als een nood rem. We stonden stil voor zo’n dertig minuten en dit gebeurde nog een paar keren. Toen ik naar buiten keek zag ik sneeuw. Na dat waarschijnlijk wat reparaties ging de trein weer rijden en niet op een langzaam tempo zoals dat bij Nederlandse Intercities van de NS gebeurd maar gewoon op maximale snelheid.

Rond 08:00 arriveerde de trein bij Kolding (plaatsje in DK) en een station voor Odense. Dus ik werd maar eens wakker, pakte me tassen en plaatste die in de gang en ik ging maar wachten op me aankomst in Odense.
Mijn buddy was al aan het wachten en toen ik aankwam praatte we een beetje. Toen pakte we de bus richting Birkeparken waar ik de aankomende maanden zal wonen.

Later toen ik in de woning zat merkte ik dat me kamer genoten nog sliepen (Logisch het was 09:30), oké de jongen die ook in de woning woont, sliep nog de vrouw (des huizes haha) was wakker kleedde zich aan om hoi te zeggen, we hebben wat gesproken en toen begon ik maar eens mijn tassen uit te pakken.

Nadat dat allemaal gedaan was, heb ik me ouders via skype gesproken en hebben we voor 23 minuten gepraat (Dat is bijna even lang als wanneer ik gewoonlijk thuis ben, grapje ;)). Maar ik had nog niet heel veel te zeggen op dat moment aangezien ik ook erg moe was vanwege de trein reis.

Dus na dat ik met me ouders heb gepraat, ging ik me mail bekijken en wat zie ik.

Je TOEFL scoren zijn nu beschikbaar.

Zoals sommige misschien herinneren, in mijn vorige blog schreef ik dat ik veel moest doen voordat ik naar Finland kon. De TOEFL test was één van die dingen, en in het geval je niet weet waar TOEFL voor staat het staat voor Test Of English as a Foreign Language (TOEFL). Ik moest voor Finland een score van 92 hebben van de maximale 120. De mensen van het test centra hadden mij al gezegd dat dat een hoge score eis is en dat sommige van hun slechts vijftig punten behaalde. Maar nu heb ik me scoren en het is een totale score van 96 punten en dat voor tegen een computer praten, een saai artikel lezen etc. Raar dat ik het heb gehaald maar goed, de mensen thuis in Nederland kunnen nu feesten zonder mij dat ik dit heb gehaald.

De punten die ik heb behaald zijn:

Lezen: Luisteren: Spreken: Schrijven: Totaal:
24/30 27/30 23/30 22/30 96

Deze scores zeggen weinig maar ook de feedback is niet erg veel hulp. Dus laten we eens kijken hoe ik over de verschillende scores denk.

Lezen blijkt op een hoog niveau te zitten (22-30 punten is hoog)
Hoe kan dit? ik had niet eens genoeg tijd om alles door te lezen en heb heel wat vragen gegokt. maar goed wie maakt dat ook uit.

Luisteren
27 van de 30 ook een high score
Hoe deed ik dit, ik heb geen idee?

Schrijven werd onderverdeeld in drie sub punten. waar op alle drie Fair (Aardig) behaalde. Maar vertaal dit naar een echte conversatie en dit zou dus gewoon goed worden denk ik. Want tegen een dood ding als een computer lullen dat ken ik nie hoor.

De laatste scoren was voor het schrijven hier scoorde ik een fair en een goed voor.

Ik ben blij met deze scoren dus laten we snel door gaan. De feedback is automatisch door de computer aangemaakt dus nutteloos.

En ik ben vandaag ook nog naar de supermarkt geweest en warm gegeten.

Morgen weer een dag en misschien weer een blog heb toch nog even tijd right?

  • 28 Januari 2014 - 14:35

    Liz:

    Wanneer komt de vertaling ? Haha blij dat je goed bent aangekomen!

    xxx Jeroen, Liz & Björna.

  • 28 Januari 2014 - 15:13

    Ietske:

    Wat leuk om het verhaal te lezen! Mijn engels is niet zo goed als dat van jou maar gelukkig lukt het lezen van jouw verhaal heel goed. Heel veel plezier, doe mooie ervaringen op!
    Xx Ietske

  • 28 Januari 2014 - 15:17

    Wendy:

    Dat is nog eens een snelle update. Het verbaast me dat je niet mee bent gegaan naar de husky farm ;-) gefeliciteerd met je scores, goed gedaan! Xx

  • 28 Januari 2014 - 15:34

    Ed & Silvia:

    Gefeliciteerd met het behalen van je TOEFL, mooie score:-) Finland komt steeds een stukje dichterbij!
    Wij hebben elkaar al gesproken vanmiddag via Skype.
    Zelfs ik begreep de tekst:-) ;-)
    xxx pa en mam

  • 28 Januari 2014 - 21:35

    Nicolle:

    Fijn dat je goed bent aangekomen. Hele trip geweest als ik dat zo lees. Op naar je volgende verhaal.

    Gr Nicolle en Hans

  • 02 Februari 2014 - 13:11

    Theo En Lieke:

    Hoi Rolf,

    Hoi wat een mooie score Rolf, en een grote stap richting Finland.
    Nu eerst Lekker genieten en leren in Denemarken.
    Lukt het al wat met praten in het Deens? Bv. Biertje in het Deens.

    Groetjes
    Theo en Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rolf

Student at the University of Applied science Inholland Netherlands. Student at the University of Southern Denmark (SDU) Sport Science

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 5200

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 01 Juli 2014

five month study trip to Denmark

Landen bezocht: